Kingston (Sara H)

kliknij aby powiększyć
kliknij aby powiększyć

 

 

Data budowy: 1871 (Sunderland, Anglia)

Data zatonięcia: 1881r.

Długość statku: 80m (262 stopy)

Lokalizacja: Shag Rock, Egipt

Głębokość:  6-16m

 

Wybudowany na rzece Wear, na rei Sunderland (Anglia) dla komercyjnej firmy transportowej Steam Shippung w 1871 roku. Miał 262 stopy długości (80m), ważył 1449 ton. Konstrukcja Kingstona była opisywana jako żelazny statek parowy lub sfałszowany żaglowiec. Tak jak Carnatic i Ulysses, statek był sfałszowanym żaglowcem. Statki te, ze względu na niskie ciśnienie robocze i nieefektywne kotły i silniki miały dodatkowo zainstalowane ożaglowanie by zwiększyć efektywność napędu.

 

kliknij aby powiększyć

Ostatnia podróż


Kingston opuścił Cardiff (Walia) 28 stycznia 1881 roku zmierzając do Aden z 25 osobową załogą. Na pokładzie statku znajdował się ładunek towarowy 1210 ton węgla i 530 ton innego towaru w ładowniach. 16 lutego, o godzinie 8.15 rano statek przepłynął przez Suez, a o 6.00 po południu minęł Ras Gharib. Przed 10.50 zbliżył się do latarni Ashrafi. Pogoda była dobra, ale pochmurna, a morze gładkie. Kingston pędził na najwyższych obrotach silnika i osiągnął prędkość 9 węzłów. W tym momencie kapitan  zmienił kurs ”o ćwierć punktu na południe”, by przeciwdziałać sile fali określanej, jako ”pulling” (ciągnięcie). O 11.45 o południu kazał swojemu oficerowi postawić przedni żagiel. Obserwator został wezwany do pomocy rozstawienia żagla. Gdy dwaj mężczyźni mocowali się przy rufie  statek uderzył w obiekt i zatrzymał się o 11.50. Kotwica została rzucona i przez następne 2 godziny statek z pełną wstecz próbował wydostać się z mielizny. Nadano rozkaz wyrzucenia za burtę ładunku. Parowiec, który przepływał obok, F.W. Ward, przypłynął do statku odmawiając pomocy w ciągnięciu Kongstone, ale oferując przejście dla jej załogi.

Do 18 lutego załoga zdołała wyrzucić 70 ton węgla i inny statek Columbian przypłynął do statku oferując usługi i podjęto próbę wyciągnięcia Kingstone. Tego popołudnia Kingston zaczął nabierać wody. 19 lutego kapitan rozkazał załodze opuszczenie statku. Oficer z 16 osobami przesiedli się bezpiecznie na statek Almora, a pozostała część załogi włączając kapitana, głównego inżyniera, drugiego oficera i 5 członków załogi pozostała na pokładzie aż do zatonięcia. O 6 po południu 20 lutego opuścili statek i dopłynęli bezpiecznie do wyspy Gobul. Przebywali tam, bez wody pitnej do 24 lutego,  kiedy to zostali zabrani przez statek Strathmore i przetransportowani do Suezu.

 

Wrak dzisiaj


Kingston, po tym jak uderzył w rafę pozostawał na niej przez kilka dni i stopniowo rozpadał się na kawałki. Po tym jak zatonął morze również dokonywało postępujących zniszczeń.  To, co pozostało dzisiaj po statku to jego kadłub. Na pierwszy rzut oka wrak wart jest tylko szybkiego opłynięcia, szczególnie po nurkowaniu na Thistlegormie. Jednakże osoby dobrze poinformowane prze dive mastera, odnajdą wrak pełen kolorów i życia. Drewno już dawno się rozłożyło pozostawiając pionowe wzmocnienia otwarte i łatwe do eksplorowania. Silnik wraku znajduje się w prawej burcie a kotły znajdują się tuż pod powierzchnią.

 

 

 

VIDEO