Dunraven

kliknij aby powiększyć

Data budowy: 1873 (Newcastle, England)
Data zatonięcia: 1876 rok
Długość: 82m (270ft)
 

Głębokość: 18m to 27m

Lokalizacja Beacon Rock a.k.a. Sha'ab Mahmud, Synaj, Egipt.

View wreck location using Google Earth.

 

Statek został zbudowany w stoczni Mitchell w Newcastle w 1873 jako 82 metrowy frachtowiec mający na celu transport przypraw i bawełny z Indii.

 

Ostatnia podróż


W marcu 1876 płyną na północ do Suezu gdy nagle uderzył w południową część rafy Shaab Mahmud w punkt obecnie nazywany Beacon Rock. Są różne wersje tego co stało się potem. Kiedy odkryto wrak, stwierdzono, że wszystkie bulaje były otwarte. To nasuwa teorię, że statek przełamał się na pół i szybko zatonął.

Druga wersja raportu mówi że statek po zderzeniu z rafą, kilka dni tkwił w niej, po czym wybuchł pożar i w ciągu 13 godzin, przewrócił się do góry dnem i zsunął się z rafy gdzie leży po dziś dzień. Bez względu na to jak wyglądał przebieg katastrofy, skutkiem jest to, że wrak leży na głębokości 30 metrów na płaskim piszczystym dnie u podnuża rafy. 

 

kliknij aby powiększyć

Wrak został odkryty w 1979 roku i stał się gwiazdą programu World about Us. Podczas wyprawy odnaleziono wiele artefaktów, kubki, talerze, butelki Hamiltona, słoiki z dżemem agrestowym i rabarbarem.

 

Wrak dzisiaj


Obecnie , często powszechnym jest twierdzenie, że wrak jest nieciekawy. Jednakże, ci którzy poświęcą wrakowi więcej czasu i dokładnie go obejrzą, mogą być mile zaskoczeni. Można w nim dojrzeć jak przyroda adoptuje wrak na swoje potrzeby, dając fotografom wiele ciekawych ekspozycji. Obrócony kadłub, pokryty koralami wciąż dumnie stoi dając schronienie wszelkim stworzeniom. Można go już dotknąć na głębokości 18 metrów. Kilka sekcji wraku zapadło się. Do wraku można bezpiecznie wpłynąć. Ster i śruba statku jest imponująca. Niestety jedno pióro odpadło po niefortunnych i bezmyślnych  próbach zacumowania do niej statków nurkowych. Zawsze przy sterze możemy spotkać duże strzępiele.

Kiedyś można było wpływać do środka do wielkich przestrzeni rozświetlanych przez otwory w kadłubie. Niestety rdza spowodowała, miejscami, zawalenie się kadłuba i ograniczenie możliwości eksploracji. 

 

kliknij aby powiększyć
Photo by Rob H Dorset

Możemy wpłynąć do części maszynowni z wielkimi kotłami, kołami zamachowymi, przekładniami. Spotkamy tu wiele dużych ryb. Maszty obecnie leżą na dnie na prawej burcie z których rozpościera się ciekawy widok na cały statek.

Część dziobowa z łańcuchami kotwicznymi jest porośnięta koralem dając ciekawe ujęcia dla fotografów. Wiele ryb upodobało sobie to miejsce. Kadłub wraku porośnięty jest twardym koralem.

 

Jak nurkować ?


Cały wrak można zobaczyć podczas jednego nurkowania. Najlepiej ustawić się tak przy rafie by rufa wraku była po twojej prawej stronie. Zanurzamy się na 30 metrów do rufy, oglądając śróbę kierujemy się do środka kadłuba. Wypatruj napoleonów bo one powinny tam być. Wynurzamy się w kierunku dziobu. 

 

VIDEO