Al Kafhain

Data budowy:  1967 r.

Data zatonięcia:  22.11.2005r.

Długość:  115m x 16,5m x 4,5m

Wyporność:  6000 ton

Napęd:  2 x 12 cylindrowy diesel, 2 śruby

Prędkość: 17 węzłów.

Głębokość:  7-30m

Lokalizacja:  Shaab Sheer, Safaga, Egipt

 

Al Kafhain ( Al Kahfain, El Khafein) to prom pasażersko samochodowy typu RO/RO, wybudowany w stoczni Birkenhead dla the Belfast Steamship Co Ltd przez Camell Larid jako Ulster Queen, potem Al Kahera, Ala-Eddin,  Posejdonia i ostatecznie  Al Kafhain. Prom miał 428 koi, 288 w klasie pierwszej i 140 w klasie drugiej. Dodatkowo zabierał 594 pasażerów na pokład oraz 140 samochodów. 

 

Ostatnia podróż


Statek wypłynął z Hurghady 22 listopada 2005 roku i skierował się do Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Prom napotkał niespodziewanie na swojej trasie rafę Abu Nuhas, w którą uderzył. Wersja kolizji z rafą jest jedną z dwóch wersji, druga mówi po prostu o pożarze. Wynikiem kolizji z rafą był pożar w maszynowni, który szybko rozprzestrzeniał się po statku. 58 osób załogi opuściło statek. Na pokładzie nie było pasażerów. Opuszczony prom dryfował po morzu spychany wiatrem i prądami na południe. Wszyscy oczekiwali, że zatonie, ten jednak nie poddawał się. Gdy prom dotarł na wysokość Safagi rząd zdecydował się podjąć jakąś akcję. Ostatecznie zdecydowano się na skierowanie Al Kafhaina w kierunku rafy Sa’ab Sheer, niedaleko wraki Salem Express,w którą ostatecznie uderzył. W wyniku tej kolizji, prom zaczął nabierać wody. Ostatecznie przewrócił się stępką do góry i zatonął.

 

Statek dzisiaj


Prom spoczywa u podnóża rafy leżąc do góry nogami. Jest przytulony do pionowej rafy, ale spoczywa na piaszczystym dnie, które znajduje się na głębokości 25 metrów.

Wrak jest stosunkowo młody, więc nie należy się spodziewać bujnej roślinności porastającej wrak. Wrak jest w dobrym stanie. Prom zazwyczaj opływa prąd morski, dlatego też nurkowanie na nim jest utrudnione. Dodatkową przeszkodą jest jego lokalizacja na czole rafy, która często jest mocno zafalowana. Prąd natomiast niesie ze sobą wiele pożywienia, co pozwala  roślinności rozwijać się na nim w dobrych warunkach. Prom nie osiadł stabilnie na dnie dlatego można przypuszczać, że jego pozycja nie jest jeszcze ostateczna. Prawdopodobnie, wkrótce prom osunie się lub przewróci  i osiądzie w bardziej stabilnej pozycji, głębiej u podnóża rafy. Innym zagrożeniem jest zapadnięcie się promu. Spoczywając do góry nogami słabsza konstrukcja pokładu musi unosić ciężki kadłub.

Prom daje doskonałe tło do fotografii podwodnej. Należy jednak uważać, gdy wpływa się do środka. Jego odwrócona pozycja, często powoduje problemy z orientacją.