The Marcus
![kliknij aby powiększyć](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=210x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/i5e9991a3e362a18e/version/1365585442/kliknij-aby-powi%C4%99kszy%C4%87.jpg)
Data budowy: 1956 (Niemcy) rok
Data zatonięcia: 1978 rok
Długość: ok 100m
Wyporność: 3100 ton
Napęd: diesel
Prędkość: 15 węzłów
Głębokość: 5m - 27m
Lokalizacja: Abu Nuhas, Egipt
View wreck location using Google Earth.
Statek Marcus został zbudowany w Bremen (Niemcy) w 1956, ładunek 2699 ton (3100 całkowita waga). Drobnicowiec został wyposażony w silnik diesela Man. Był zarejestrowany jako statek niemiecki i pływał pod kilkoma nazwami, włączając ‘Naguilan’, ‘Nordhaff’ i ‘Atlas’ aż do 1971, kiedy po wielkim pożarze został uznany za nieprzydatny. Został sprzedany greckim interesantom a następnie zmieniał nazwy i właścicieli kilkakrotnie. Statek ostatecznie został nazwany Marcus w 1978 roku.
![kliknij aby powiększyć](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=180x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/ica320da64137b3c2/version/1365585449/kliknij-aby-powi%C4%99kszy%C4%87.jpg)
Ostatnia podróż
Po załadowaniu towaru z granitowymi płytkami do podłogi, statek ruszył w drogę. Po przekroczeniu Kanału Sueskiego skierował się na Jeddah. Podczas sztormu w maju 1978 roku, uderzył w stalową rafę i osiadł na mieliźnie. Oficjalne raporty donoszą, że statek napotkał na trudności z nawigowaniem.
Według zeznań Stefana Jabłońskiego, inżyniera pokładowego i III oficera, który pływał na Marcusie i był w ten dzień na pokładzie sytuacja wyglądała następująco:
Dokończył on woją zmianę i poszedł spać
„Obudził mnie odgłos zgniatanego metalu, słowa paniki i załoga biegająca wszędzie. Osiedliśmy na mieliźnie rafy. Przez 6 godzin próbowaliśmy aby woda nie zalała statku. Maszynownia nabrała 6 stóp wody, a rufa zaczęła opadać. Opuściliśmy statek i zostaliśmy zabrani przez przepływający statek towarowy zmierzający do Suezu.”
Stefan Jabłoński służył później na statku Chrisoula K, który również zatonął w podobnych okolicznościach. Właściciel transportu morskiego, Demitris P. Kavadas był później uznany winnym przestępstwa na ubezpieczeniach, włączając inne statki Viki K i Elpinki K- obydwa statki zatonęły w tym samym czasie co Chrisoula K, który należał później do Clarion Marine, z którymi Kavdas miał finansowe powiązania!)
![kliknij aby powiększyć](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=210x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/ic96b3d6cfe141c7a/version/1365585455/kliknij-aby-powi%C4%99kszy%C4%87.jpg)
Wrak dzisiaj
Przez lata Marcus był mylony z Chrisoulą K, który pojawił się na rafie 3 lata później- podobny statek, podobny ładunek i podróż. Oderwany dziób statku Chrisoula K leżał na rafie obok Marcusa- celowo? przez przypadek? Ale Marcus nigdy nie złamał się na połowę. Część dziobowa statku nadal leży na miejscu.
Łańcuch od kotwicy Marcusa jest dobrze widoczny na rafie. Jej kadłub leży przechylony w dół na zboczu rafy. Jedna ciągła stalowe ścianka statku ma pęknięcie kadłuba, co sprawiło że części ładunku wysypała się na dnie.
Nienaruszona rufa, wraz ze sterem leży na 27 metrach i nad sterburtą. Główna część dziobu osiadła na dnie wyprostowana na górnej części rafy (3 metry). Dwie przednie ładownie wypełnione są płytkami ze znaczkiem: „Wyprodukowane we Włoszech”
Na lewej burcie w dolnym przedziale maszynowni znajduje się stojak wiertarski spowity złotym płaszczem. Promienie słońca oświetlają scenę przez otwór w wraku.
Jej przedni i tylny maszt spadł w prawo. Twardy koral zdobi kadłub a komin został ścięty i leży na dnie wraz z innymi odpadami, w tym toaletą.