The Marcus

kliknij aby powiększyć

 

Data budowy: 1956 (Niemcy) rok

Data zatonięcia: 1978 rok

Długość: ok 100m

Wyporność: 3100 ton 

Napęd: diesel

Prędkość: 15 węzłów

Głębokość:  5m - 27m

Lokalizacja: Abu Nuhas, Egipt

View wreck location using Google Earth.

 

 

Statek Marcus został zbudowany w Bremen (Niemcy) w 1956, ładunek 2699 ton (3100 całkowita waga). Drobnicowiec został wyposażony w silnik diesela Man. Był zarejestrowany jako statek niemiecki i pływał pod kilkoma nazwami, włączając ‘Naguilan’, ‘Nordhaff’ i ‘Atlas’ aż do 1971, kiedy po wielkim pożarze został uznany za nieprzydatny. Został sprzedany greckim interesantom a następnie zmieniał nazwy i właścicieli kilkakrotnie. Statek ostatecznie został nazwany Marcus w 1978 roku.

 

kliknij aby powiększyć

Ostatnia podróż

 

Po załadowaniu towaru z granitowymi płytkami do podłogi, statek ruszył w drogę. Po przekroczeniu Kanału Sueskiego skierował się na Jeddah. Podczas sztormu w maju 1978 roku, uderzył w stalową rafę i osiadł na  mieliźnie. Oficjalne raporty donoszą, że statek napotkał na trudności z nawigowaniem.

 

Według zeznań Stefana Jabłońskiego, inżyniera pokładowego i III oficera, który pływał na Marcusie i był w ten dzień na pokładzie sytuacja wyglądała następująco:

Dokończył on woją zmianę i poszedł spać 

„Obudził mnie odgłos zgniatanego metalu, słowa paniki i załoga biegająca wszędzie. Osiedliśmy na mieliźnie rafy. Przez 6 godzin próbowaliśmy aby woda nie zalała statku. Maszynownia nabrała 6 stóp wody, a rufa zaczęła opadać. Opuściliśmy statek i zostaliśmy zabrani przez przepływający statek towarowy zmierzający do Suezu.”

 

Stefan Jabłoński służył później na statku Chrisoula K, który również zatonął w podobnych okolicznościach. Właściciel transportu morskiego, Demitris P. Kavadas był później uznany winnym przestępstwa na ubezpieczeniach, włączając inne statki Viki K i Elpinki K- obydwa statki zatonęły w tym samym czasie co Chrisoula K, który należał później do Clarion Marine, z którymi Kavdas miał finansowe powiązania!)

 

kliknij aby powiększyć

Wrak dzisiaj

 

Przez lata Marcus był mylony z Chrisoulą K, który pojawił się na rafie 3 lata później- podobny statek, podobny ładunek i podróż. Oderwany dziób statku Chrisoula K leżał na rafie obok Marcusa- celowo? przez przypadek? Ale Marcus nigdy nie złamał się na połowę. Część dziobowa statku nadal leży na miejscu.

 

Łańcuch od kotwicy Marcusa jest dobrze widoczny na rafie. Jej kadłub leży przechylony w dół na zboczu rafy. Jedna ciągła stalowe ścianka statku ma pęknięcie kadłuba, co sprawiło że części ładunku wysypała się na dnie.

Nienaruszona rufa, wraz ze sterem leży na 27 metrach i nad sterburtą. Główna część dziobu osiadła na dnie wyprostowana na górnej części rafy (3 metry). Dwie przednie ładownie wypełnione są płytkami ze znaczkiem: „Wyprodukowane we Włoszech”

Na lewej burcie w dolnym przedziale maszynowni znajduje się stojak wiertarski spowity złotym płaszczem. Promienie słońca oświetlają scenę przez otwór w wraku.

Jej przedni i tylny maszt spadł w prawo. Twardy koral zdobi kadłub a komin został ścięty i leży na dnie wraz z innymi odpadami, w tym toaletą.

 

VIDEO