Carnatic

kliknij aby powiększyć
Bezapelacyjnie najbardziej elegancki wrak wód egipskich. TO skarb pochodzący z okresu nostalgicznych żaglowców.

Data budowy:  1862 (Londyn. Anglia)

Data zatonięcia:  1869 rok

Długość :  90m (294 stopy)

Wyporność: 1776 ton

Głębokość: 17m - 28m

Położenie wraku: Abu Nuhas reef, Egipt

View wreck location using Google Earth.

 

Carnatic był typowym statkiem żaglowo- parowym z 1860 roku. Zbudowany przez Samuda Bros na wyspie Dogs, w Londynie. Miał 90 metrów (294 stopy) długości, ważył 1776 ton i mógł pomieścić 250 osób. Chociaż wyposażony był w prymitywne silniki o mocy 12 węzłów należał do rodziny żaglowców. Ten słynny statek był luksusem w tamtych czasach. Bez wątpienia jest też najbardziej eleganckim wrakiem w wodach Egiptu.

W odróżnieniu do innych wraków Abu Nuhas, Carnatic przystrojony jest przez wspaniałe, różnorodne i kolorowe, 150 letnie rafy koralowe, rosnące na wraku. Historia zatonięcia tego wspaniałego statku jest równie kolorowa. Statek pasażerski P&O był używany do przewozu poczty między Bombajem a Suezem. Ta droga była nazywana ‘Spice Run’.

 

kliknij aby powiększyć

Ostatnia podróż


12 września 1869 roku Carnatic opuścił Suez z załogą liczącą 230 osób na pokładzie, włączając 37 pasażerów wraz z ładunkami bawełny, wiaty, wlewki miedzi i 40 tyś. funtów złota w monetach. Statek był pod dowództwem kapitana P.B. Jonsa. We wczesnych godzinach porannych, następnego dnia, silny wiatr północny, delikatnie zepchnął łódź z kursu. Spokojna pogoda nie wskazywała na to, że były złamania na powierzchni wody i Carnatic uderzył w niezauważoną rafę o 1.30 nad ranem. Kapitan, gdy już upewnił się, że nie grozi im zatonięcie, zdecydował się poczekać na inny statek P&O- Sumatra, który miał przepłynąć w niedalekim czasie. Po spędzeniu kolejnej nocy w oczekiwaniu na przypłynięcie okrętu, życie na burcie odbywało się normalnie. Jak zwykle podano posiłki, ale zerwany nagle szkwał przewrócił Carnatic na bok i statek zaczął nabierać wody zsuwając się z brzegu rafy. Środkowy odcinek z mocowaniami silnika załamał się. Statek zaczął łamać się na dwie połowy. Rufa wyślizgnęła się z rafy i zatonęła. Część dziobu osiadła na rafie ratując załogę na pokładzie. Ocaleni dopłynęli do wyspy Shadwan, skąd byli ewakuowani przez inny statek- Sumatrę. W sumie zatonęło 27 osób.

 

kliknij aby powiększyć

Wiadomość o zatonięciu statku szybko rozniosła się po całej Europie, aż do Wielkiej Brytanii i wszczęto wiele akcji ratunkowych. Użyto nowej sprężarki do powietrza i hełmu nurkowego. Większą część złota i miedzi odnaleziono podczas tej historycznej akcji ratunkowej. To był pierwszy raz kiedy działania ratownicze zostały prowadzone za pomocą rewolucyjnej metody systemu nurkowego.

 

Wrak leżał nieodkryty aż do maja 1984 kiedy to nurkowie ‘potknęli się’ o niego płynąc z położonego w pobliżu statku Giannis D. Statek został później zidentyfikowany przez Lawson Wood.

 

kliknij aby powiększyć

Wrak dzisiaj


Carnatic położony jest na burcie, kilem do rafy.  W sekcji śródokrętu znajdują się zniszczone maszyny. Pokład rozpadł się na części pozostawiając szereg głównych belek nośnych z 3 deków. Belki te pokryte są obficie kolorami i życiem morskim. Najwyżej położonym punktem wraku jest rufa, położona na 17 metrach ze sterem i rekwizytami na 28 metrach. Widok zapiera dech w piersiach.

Ale najlepsze wrażenie robi najwyższy punkt z części dziobowej, na prawej burcie, który styka się z pokładem głównym. Tu również znajdują schronienie różnorodne stworzenia morskie.

Położenie i pozycja wraku sprawia, że nurkowania są łatwe. Brak prądu i umiarkowana głębokość daje możliwość dłuższej eksploracji statku. Jest to jeden z najstarszych znalezionych tu wraków i nadal zachował swoje piękno.

 

VIDEO

Do pobrania

Wersja do druku
Carnatic PL.pdf
Adobe Acrobat Document 318.9 KB