Scalaria
![](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=465x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/iab9286c59f193089/version/1369048204/image.jpg)
Data budowy: 1922 (Newcastle, England)
Data zatonięcia: 1942
Wymiary: 125m (411ft) x 16m x 10m
Wyporność: 5683 ton
Prędkość: 10 węzłów
Lokalizacja: Ras Galib, Egipt.
Głębokość: 0-10m
Statek został wybudowany przez stocznię Swan Hunters, Newcastle, dla Anglo-Saxon Petroleum Co. Podczas II Wojny Światowej został skonfiskowany przez Rząd Brytyjski i pływał, jako uzbrojony transportowiec. Załogę stanowiło 52 marynarzy i 4 żołnierzy do obsługi dział. Statek był przeznaczony do transportu ropy naftowej.
![](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=210x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/ibf189dab2a1823d9/version/1369048397/image.jpg)
Ostatnia podróż
9 października 1942 Scalaria kotwiczyła przy rafie Gharib mając na pokładzie ładunek ropy naftowej.
O godzinie 22:30 statek został zaatakowany przez jeden bombowiec Heinkel 111, który zbliżał się od strony lądu. Samolot zrzucił z wysokości około 30m torpedę z prawej burty na wysokości nadbudówki i ładowni numer 3. Gdy torpeda dotarła do Scalari nastąpiła potężna eksplozja, która wstrząsnęła nim i dokonała olbrzymich zniszczeń, a statek obróciło o 90 stopni na południe. Następnie Heinkel zawrócił i przystąpił do ataku bombowego, który skierowany był na dziób statku. Samolot zrzucił 4 bomby. Wielu marynarzy, szczególnie tych, którzy przebywali na dziobie zginęło, wielu doznało poważnych ran.
![](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=155x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/i89e989a4c1d23aae/version/1369048496/image.jpg)
Po ataku załoga opuszczała statek. Część skakała do wody a część próbowała opuścić szalupy. Ogień z palącej się ropy powodował ogromne zniszczenia. Akcja ratownicza była utrudniona przez silny prąd i wiatr który spychał szalupy od statku. Do tego wszyscy nie mogli wejść do szalup gdyż te by zatonęły z przeważenia. Na szczęście z brzegu podjęto również akcję ratowniczą. Ostatecznie 11 marynarzy zginęło.
![](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=210x1024:format=jpg/path/secde35bca08526f6/image/idf4c264a9c95f7bf/version/1369048489/image.jpg)
Statek dzisiaj
Dziób i rufa stoją prosto na dnie tylko kilka metrów pod powierzchnią. Dziób jest odłamany od kadłuba. Środkowa część wraku jest odseparowana od reszty i wygląda jakby była osobną wyspą. Tylna cześć za mostkiem jest zniszczona i stanowi chaotycznie poskręcany metal. Wciąż są widoczne trzy kotły parowe i miejsce gdzie była maszynownia. Silnik również pozostał na swoim miejscu. Nadal wiele części statku jest rozpoznawalne i można odbyć na nich ciekawe nurkowania.
Wokół wraku występują przeważnie słabe prądy. Widoczność pod wodą do 20 metrów. Statek stoi na piaszczystym dnie. Nurkowanie jest łatwe, a dobre oświetlenie sprzyja fotografii.