S. S. Ulysses

Data budowy: 1871 (Newcastle, England)
Data zatonięcia: 1887
Wymiary: 95m (310ft) x 10m x 6,5m

Wyporność: 1900 ton

Napęd: 2 cylindrowy 2 suwowy silnik parowy 225 kM. 1 śruba.
Lokalizacja: Gobal Segeira, Egipt.
Głębokość: 2m to 29m

 


Ulysses został zbudowany w stoczni Leslie na Tyne (Anglia) dla spółki Steamship Ocean. Podobnie jak inne statki floty, ten również przyłączył się do greckiego motywu z mitologii i został nazwany Ulysses i dołączył do floty Achilles, Ajax, Hector, Priam, Menelaus i  Sarpedon . W 1871 roku statek został zwodowany i opisany, jako parowiec żelazem oplewiony. Miał 95 m długości i ważył 1900 ton.

Podobnie jak Carnatic, Dunraven i Kingston, był to statek żaglowy z dwucylindrowym silnikiem parowym, który mógł wytworzyć 225KM, napędzany jedną żelazną śrubą. Ze względu na niskie ciśnienie robocze nieefektownych kotłów i silników, żagiel był niezbędny, aby poszerzyć zakres pracy statku. Dlatego też posiadał dwa maszty żaglowe.

 

Ostatnia podróż


Z zapisów zarządu Enquiry wynika, że statek wypłynął z Anglii w sierpniu 1887 roku, zmierzając do Penang przez Kanał Sueski. Kapitanem był Bremner, i choć bardzo doświadczony, miała to być jego pierwsza i ostatnia podróż na Morze Czerwone.

Dwa dni po wypłynięciu z Suezu, Ulysses był z dala od zatoki Sha’ab Ali. Spokojne morze i suche powietrze powodowało, że wiele raf było niewidocznych. Morze bez białych linii fal i brak dźwięku fal uderzających o rafę, wydawało się być bezpiecznie. We wczesnych godzinach porannych 16 sierpnia 1887 roku Ulysses zahaczył o rafę Gobal Seghir. Początkowo wydawało się, że szkoda była niewielka i pompy z łatwością wypompują niewielkie ilości wody, które statek zaczął nabierać.

 

Kapitan uznał ten incydent za niefortunne uziemienie i postanowił poczekać, szukając pomocy z jakiegokolwiek statku, który miał ich minąć. Tuż przed świtem statek parowy Kerbela dopłynął do nich i wszczął alarm. Kapitan unieruchomiony na rafie, odmówił wyrzucenia ładunku, przekonany, że uda mu się wyciągnąć statek z rafy.

 

Przez 4 dni statek został uziemiony na koralowcach i powoli zaczął napełniać się wodą. 18 sierpnia morze wzburzyło się i rufa znalazła się już pod wodą, a  urządzenia sterownicze zostały zalane. Następnego dnia dwie barki, eskortowane przez HMS Falcon z załogą przybyłym z Suezu. Załogi wszystkich statków pracowały teraz w gorącym słońcu, aby przenieść ładunek na inny statek, ale wkrótce wysiadły pompy. Kiedy zaczął wiać silny wiatr barki zostały zepchnięte do punktu gdzie zahaczyły o rafę. Oznaczało to, że ładunek miał być ręcznie przeniesiony przez rafę do barek.

Pomimo tych dzielnych starań, które trwały prawie 2 tygodnie, statek zaczął obsuwać się z rafy z bukszprytem kierującym się powoli w niebo.  Został porzucony i pozostawiony swojemu losowi. 5 września 1887 roku rufa była już na dnie, 28 metrów poniżej. Statek złamał jej przedni odcinek, który wystawał z nad wody. Jednak z upływem lat, działania fal morskich sprawiło, że i ten kawałek statku zniknął rozproszony pod powierzchnią wody.

 

Odkrycie wraku.


Przez wiele lat wrak funkcjonował, jako „stary frachtowiec przy Gobul Segeira”. Stopniowo lista podejrzanych zmniejszała się jak pretendenci jak Kingston, Carina i Carnatic i Dunraven zostały rzeczywiście zidentyfikowane w innych lokalizacjach. W końcówce lat osiemdziesiątych Peter Collins studiował książkę znaną pod skrótem DODAS (słownik katastrof okresu parowców). Tam odnalazł zapis o Ulyssesie, który zatonął przy Gobul. Jeszcze wiele nurkowań musiał wykonać by ostatecznie zidentyfikować wrak, jako Ulysses. 

 

Wrak dzisiaj.


Wspaniała, zaokrąglona rufa leży na 29 metrach, zanurzona częściowo w piasku. Kadłub przechylony jest na lewą burtę.  Kadłub jest w dobrej kondycji. Porastają go liczne korale. Kadłub poprzez swoje położenie i kształt daje schronienie wielu rybom. Strzępiele i ryby krokodyle są tam stałymi bywalcami.

Część ładunku leży wokół wraku i jest porośnięta koralem.  Wewnątrz kadłuba pozostaje również część ładunku. Można też spotkać w nim czarny koralowiec.  We wraku możemy dostrzec silnik, inne wyposażenie statku oraz urządzenia sterowe.

Wrak jest rajem dla życia podwodnego. Żółwie, delfiny, płaszczki, mureny to części goście tego miejsca.