Scalaria

Data budowy: 1922 (Newcastle, England)
Data zatonięcia: 1942
Wymiary: 125m (411ft) x 16m x 10m

Wyporność: 5683 ton

Prędkość: 10 węzłów
Lokalizacja: Ras Galib, Egipt.
Głębokość: 0-10m


Statek został wybudowany przez stocznię Swan Hunters, Newcastle, dla Anglo-Saxon Petroleum Co. Podczas II Wojny Światowej został skonfiskowany przez Rząd Brytyjski i pływał, jako uzbrojony transportowiec. Załogę stanowiło 52 marynarzy i 4 żołnierzy do obsługi dział. Statek był przeznaczony do transportu ropy naftowej.

 

Ostatnia podróż


9 października 1942 Scalaria kotwiczyła przy rafie Gharib mając na pokładzie ładunek ropy naftowej.

O godzinie 22:30 statek został zaatakowany przez jeden bombowiec Heinkel 111, który zbliżał się od strony lądu. Samolot zrzucił z wysokości około 30m torpedę z prawej burty na wysokości nadbudówki i ładowni numer 3. Gdy torpeda dotarła do Scalari nastąpiła potężna eksplozja, która wstrząsnęła nim i dokonała olbrzymich zniszczeń, a statek obróciło o 90 stopni na południe. Następnie Heinkel zawrócił i przystąpił do ataku bombowego, który skierowany był na dziób statku. Samolot zrzucił 4 bomby. Wielu marynarzy, szczególnie tych, którzy przebywali na dziobie zginęło, wielu doznało poważnych ran. 

 

Po ataku załoga opuszczała statek. Część skakała do wody a część próbowała opuścić szalupy. Ogień z palącej się ropy powodował ogromne zniszczenia. Akcja ratownicza była utrudniona przez silny prąd i wiatr który spychał szalupy od statku. Do tego wszyscy nie mogli wejść do szalup gdyż te by zatonęły z przeważenia. Na szczęście z brzegu podjęto również akcję ratowniczą. Ostatecznie 11 marynarzy zginęło. 

Statek dzisiaj


Dziób i rufa stoją prosto na dnie tylko kilka metrów pod powierzchnią. Dziób jest odłamany od kadłuba. Środkowa część wraku jest odseparowana od reszty i wygląda jakby była osobną wyspą. Tylna cześć za mostkiem jest zniszczona i stanowi chaotycznie poskręcany metal. Wciąż są widoczne trzy kotły parowe i miejsce gdzie była maszynownia. Silnik również pozostał na swoim miejscu.  Nadal wiele części statku jest rozpoznawalne i można odbyć na nich ciekawe nurkowania.

Wokół wraku występują przeważnie słabe prądy. Widoczność pod wodą do 20 metrów. Statek stoi na piaszczystym dnie. Nurkowanie jest łatwe, a dobre oświetlenie sprzyja fotografii.