Zealot

Data budowy: 1873
Data zatonięcia: 1887
Długość: 80m
Lokalizacja Wraku: Daedalus
Głębokość: 75-110m

Silnik: parowy 120 km

Prędkość: 12 wezłów

Wyporność: 1328 ton

 

Zealot był stalowym parowcem o napędzie śrubowym o wyporności 1328 ton. Początkowo nazywał się Helme Park I był własnością John Readhead and Company (Yard No. 91), South Shield, UK. Statek został zwodowany 30 stycznia 1873 roku. Miał długość 80 metrów. Silnik parowy o mocy 120 koni mechanicznych napędzał jedną śróbę. Po roku statek został sprzedany Glynn & Company, Liverpool, UK I przemianowany na Zealot. 

 

Ostatnia podróż


Istnieje rozbieżność kiedy statek wypłynął z Liverpoolu. Jedno źródło podaje 26 września inne 26 października 1887 roku. Statek pod dowództwem kapitana J. A. Besta wyruszył z 12 tyś kg. Ładunku drewna, skrzyń, żelaza do Bombaju. Załoga składała się z 53 ludzi oraz 2 pasażerów. Po 3 tygodniach weszli na wody Morza czerwonego. Statek kontynuował podróż w kierunku Brothers Islands potem na latarnie Daedalus i w kierunku Zabargad Islands. O 4 nad ranem kapitan przekazał ster pierwszemu oficerowi Jonathanowi Russellowi. Należy tutaj zaznaczyć, ze Russell odbywał swoją pierwszą podróż jako pierwszy oficer. O godzinie 05:15 pierwszy oficer poszedł do pokoju map sprawdzić czy statek płynie prawidłowym kursem. Gdy wrócił na mostek po 20 minutach okazało się że nie mijają Daedalus burtą a mają ją niebezpiecznie blisko przed dziobem. Zamiast zrobić ostry skręt na burtę ten zaczął delikatnie skręcać, prawdopodobnie by nie niepokoić kapitana, którego zapewniał że nie będzie płynął blisko Daedalusa. O godzinie 05:49 statek uderzył w rafę z taką siłą że dno statku zostało oderwane a łódź zaczęła tonąć natychmiast. Kapitan natychmiast przybiegł do sterówki, zatrzymał silniki i rozkazał opuszczenie łodzi ratunkowych. Miał on możliwość wymanewrować tak aby kadłub osiadł na rafie i żeby nie trzeba było opuszczać statku w szalupach. Capitan ostatecznie ewakuował załogę i opuścił statek ostatni. Statek pogrążył się w głębi rozrzucając ładunek po rafie gdy koziołkował opadając w głebinę. 

 

Wrak dzisiaj

 

Wrak obecnie leży w zakresie głębokości 75- 110 metrów. Wrak został oficjalnie zlokalizowany w 2003 roku przez MArcusa Lohra. Kadłub leży na głębokości 75 metrów z rufą oderwaną i zlokalizowaną na 110 m. Dwie kotwice znajdują się na głębokości 88m.